0
0

پرورش مهارت سخن گفتن

218 بازدید

 

پرورش مهارت سخن گفتن

یکی از مهم ترین مهارت های زبان آموزی، مهارت سخن گفتن است. سخن خوب گفتن و خوب سخن گفتن نیاز به تمرین های فراوان دارد تا تبدیل به یک مهارت در فرد شود. ما معمولا عواطف، احساسات و نظرات خود را در قالب کلمات و جملات بیان می کنیم. اینکه در یک ارتباط کلامی تا چه میزان موفق عمل کنیم و تا چه حد کلام ما تاثیرگذار باشد، بستگی به مهارت سخنوری ما دارد. مهارت سخن گفتن از سنین کودکی باید پرورش یابد و محتواهای آموزشی و در کل سیستم آموزشی ما نیز باید تمام تلاش خود را در جهت پرورش مهارت سخن گفتن دانش آموزان به کار گیرد.

چند روش کاربردی برای تقویت مهارت سخن گفتن کودکان:

١-شعر خوانی

کودکان علاقه ی فراوانی به آهنگ، ریتم و شعرهای موزون دارند و شاید بتوان گفت که یکی از نیازهای فطری کودکان نیز با خوانش شعر موزون، پاسخ داده می شود. شعرهای موزون و زیبا، علاوه بر جنبه های التذاذی، دامنه ی واژگانی کودکان را بالا برده و باعث رشد و تکامل زبانی آن ها می شود.
فعالیت:شعر زیر را بخوانید و به سوالات آن پاسخ دهید.
دیروز توی آینه               عکس خودم را دیدم
چقدر شبیه من بود            به روی او خندیدم
عکس من از آینه              به من نگاهی انداخت
گمان کنم که او هم           عکس خودش را شناخت                 شعر ازشکوه قاسم نیا
الف-احساس خودتان را با بعد از خواندن شعر بیان کنید.
ب-فکر کنید که آینه می تواند صحبت کند، حالا درباره ی عکس خودتان با او صحبت کنید.

٢-قصه گویی

انسان همواره با قصه مأنوس بوده والفت و دلبستگی خاصی به قصه دارد؛ از این جهت است که قصه را همزاد انسان دانسته اند.در قصه گویی دو مهارت گوش دادن و سخن گفتن در کودکان تمرین می شود و پرورش می یابد. وقتی کودک به قصه گوش می دهد از او سؤالاتی می پرسیم تا به درک بهتری از اتفاقات قصه برسد و مهارت سخن گفتن او نیز پرورش یابد.همچنین پس از پایان قصه از او می خواهیم که خلاصه ی قصه را بیان کند؛ در مورد شخصیت های قصه حرف بزند؛درباره ی قهرمان، مکان و فضای قصه سخن بگوید و…

٣-خاطره گویی

از دانش آموز می خواهیم که درباره ی یکی از خاطرات شیرین خود سخن بگوید.به او کمک کنیم تا زمان، مکان و فصل اتفاق افتادن خاطره را بیان کند و احساس خودش را نسبت به خاطره بر زبان بیاورد.

۴-تصویرخوانی

تصویر یا تصاویری در اختیار دانش آموز قرار می دهیم و از او می خواهیم درباره آن صحبت کند. استفاده از کتاب های تصویری که ماجراهای داستانی به صورت تصویر، پشت سرهم آمده اند، بسیار مناسب است. سخن گفتن درباره ی ماجراها و رویدادهای داستان تصویری، علاوه بر پرورش مهارت سخن گفتن دانش آموز، باعث رشد خلاقیت و قوه ی تخیل او نیز می شود.

۵-سخن گفتن درباره یک کارتون یا فیلم

از دانش آموز می خواهیم که درباره ی کارتون یا فیلم مورد علاقه اش حرف بزند و راجع به شخصیت ها، اتفاقات، نوع سخن گفتن بازیگران یا شخصیت ها، مکان، پیام و تصاویر آن ها صحبت کند.
فعالیت:از دانش آموز بخواهید با مشاهده ی انیمیشن «قصه های کهن» یا کارتون «باب اسفجی» درباره ی موارد زیر سخن بگوید و نظرات خودش را بیان کند.
فضای اتفاق افتادن
بیان خلاصه ی انیمیشن
احساسات خود نسبت به انیمیشن
بیان ویژگی های قهرمان اصلی
پیام اصلی انیمیشن

۶-مصاحبه و خبرنگاری

از دانش آموز می خواهیم تا در نقش یک خبرنگار ظاهر شود و سؤالاتی از دوستان، والدین و یا یکی از اقوام خود بپرسد.برای مثال دانش آموز می تواند سؤالاتی راجع به شغل پدر، عمو، دایی و… آماده کند و از آن ها بپرسد. چگونگی به زبان آوردن سؤالات و رعایت آهنگ مناسب کلام، اهمیت بسیاری دارد.
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://honaretadris.ir/?p=124
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
تیم هنر تدریس
تیم هنر تدریس
سلام .به وب سایت آموزشی هنر تدریس خوش آمدید. قصد داریم در این وب سایت مباحث آموزشی در رابطه با شیوه های نوین آموزشی، تندخوانی و تقویت حافظه، پرورش خلاقیت و مهارت های زندگی را با شما دوست عزیز به اشتراک بگذاریم. موفقیت شما هدف و آرزوی ماست.
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد پرورش مهارت سخن گفتن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.