0
0

یادگیری چندحسی

429 بازدید

یادگیری چندحسی

مطالعات نشان داده اند که با تکیه به همه ی حواس، یادگیری اثربخش تر خواهد بود و با کارگیری حواس پنجگانه، پردازش اطلاعات در یادگیری و درگیر شدن فراگیر، بیشتر از زمانی است که از یک حس استفاده می کند. با استفاده از حواس چندگانه، اتصالات شناختی بیشتر شده مفهوم سازی بهتر شکل می گیرد. همچنین به راحتی می توان اطلاعات را بازیابی کرد. برای یک معلم بسیار مهم است که با راهنمایی های مفید در مورد چگونگی یادگیری سرگرم کننده، تجربه چند حسی را برای کمک به یادگیری کودکان فراهم آورد

 

 

 

حس بینایی 

 


بینایی حس بسیار مهمی است و بیشترین درصد یادگیری از طریق همین حس است؛ به ویژه برای زبان آموزان بصری اهمیت وی‍ژه ای دارد. می توان با استفاده از فعالیت های شامل «دیدن»، تدریسی به یاد ماندنی تر و تعاملی تر داشت و دانش آموزان خود را با منابع چشم نوازی از قبیل: ورق های سیاه و سفید، ترکیب رنگ ها و … ایجاد انگیزه و یادگیری آنان را تحریک کرد

 

حس شنوایی 

 

صدا نقش حیاتی برای هر کس در مسیر یادگیری به ویژه برای زبان آموزان دارد. این حس کمک می کند کودکان جهان اطراف را بهتر درک کنند و لایه دیگری از درک که دیدن به تنهایی نمی تواند ارائه دهد فراهم می کند. موسیقی آرام بخش در هنگام کار با کودکان می تواند بسیار اثربخش باشد. بنابراین یک موسیقی پس زمینه در هنگام تدریس کمک شایانی به یادگیری می کند. علاوه بر این، حس شنیداری یادگیری سرگرم کننده ای برای کودکان فراهم می آورد. برای مثال شنیدن صدای یک حیوان، درک جنبه های بیشتری از آن را به همراه خواهد داشت.

 

حس چشایی

 

گذشته از طعم و مزه مواد غذایی می توانید یک بخش بسیار بزرگ در برنامه درسی را به حس چشایی اختصاص دهید. چشیدن طعم یک غذا بهتر از این است که درباه ی مزه ی آن غذا در کلاس صحبت شود. به عنوان مثال پخت یک غذای معروف یا حداقل بردن یک غذای معروف به کلاس درس، فعالیت سرگرم کننده برای دانش آموزان خواهد بود و چشیدن مزه ی آن قطعا به عنوان یک درس به یاد ماندنی می شود. بنابراین به تصویر کشیدن یک عمل واضح برای دانش آموزان با ارتباط حقایق علمی باعث تقویت بیشتر یادگیری می شود. همچنین پختن یک غذا با درگیر شدن حواس چندگانه دانش آموزان، روحیه کارتیمی و همکاری در دانش آموزان خود را تقویت خواهد کرد.

 

حس بویایی

 

حس بویایی یک ابزار بسیار قدرتمند در اختیار ماستما ناخودآگاه بوی چیزهای مختلف را حس می کنیم. یادگیری با حس بویایی را می توان در کلاس درس و ارتباط آن با زندگی روزمره و محیط اطراف عمق بخشید. آموزش در مورد بوی گل ها، بوی عرقیات گل ها و گیاهان، و در کل انواع بوهای مختلف علاوه بر داشتن یک کلاس درس بانشاط، باعث یادگیری اثربخش تری می شود.

 

حس لامسه

 

کودکان با لمس یک چیز، به درک و شناسایی بهتری از آن می رسند. حتی بهتر است خودشان دست به کار شوند و آن را بسازند. با استفاده از خمیر بازی، خشت، رنگ، بسته بندی کردن چیزها، کاغذ مچاله و…  اجازه دهید آنها خودشان به آزمایش از طریق ساخت و لمس کردن اشیاء بپردازند. ساخت و بافت یک ابزار مهم و سرگرم کننده برای پرورش خلاقیت دانش آموزان نیز می باشد.

 

بنابراین،برای داشتن یک کلاس درس شاد و دانش آموزان موفق از یادگیری چند حسی که شامل فعالیت هایی است که تحریک تمام حواس را درپی خواهد داشت، استفاده کنید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://honaretadris.ir/?p=145
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
تیم هنر تدریس
تیم هنر تدریس
سلام .به وب سایت آموزشی هنر تدریس خوش آمدید. قصد داریم در این وب سایت مباحث آموزشی در رابطه با شیوه های نوین آموزشی، تندخوانی و تقویت حافظه، پرورش خلاقیت و مهارت های زندگی را با شما دوست عزیز به اشتراک بگذاریم. موفقیت شما هدف و آرزوی ماست.
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد یادگیری چندحسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.