0
0

درس پژوهی

427 بازدید

 

   

«درس پژوهی» معادل فارسی برای اصطلاح «lesson study» است.

 

درس پژوهی یک فرآیند بهبود آموزش است که ریشه در آموزش و پرورش ابتدایی کشور ژاپن دارد وفرایندی مستمر در جهت پرورش مهارت ها ی حرفه ای معلّمان است که توسط گروه های درس پژوهی به کار گرفته  می شود و فرصتی ایجاد می کند تا معلّمان بتوانند برای فعّالیت ها ی آموزشی، با کیفیت ترین شیوه ها را طرّاحی و ارائه نمایند.

 

درس پژوهی فعّالیتی درجهت بهبود امر تدریس است که در آن معلّمان، دروس مورد نظر خود را به طور مشترک و با همکاری هم طراحی، تدریس، مشاهده، تجزیه وتحلیل و تجدید نظر می کنند. درس پژوهی فرآیندی است که معلّمان به آن می پردازند تا دائماً کیفیت تجربیاتی که آنان را برای یادگیری دانش آموزان فراهم می کنند، بهبود بخشند.

در درس پژوهی معلّمان به شیوه گروهی کار می کنند، دید گاه های خود را تبادل می کنند و با تعامل مؤثر از یک دیگر یاد می گیرند. در درس پژوهی بیش از این که معلّمان مبانی نظری آموزش و یادگیری را بیاموزند، مهارت های عملی و کاربردی مربوط به فرآیند یادگیری، ارزیابی روش های تدریس، خود ارزیابی و فعّالیت های آموزشی را می آموزند.

 

معلّمان و مدرسان درس مورد نظر را انتخاب کرده و به صورت مشارکتی و گروهی طرح درس مورد پژوهش را تهیه  می نمایند سپس درس مورد پژوهش توسط یکی از اعضای داوطلب گروه در یک کلاس تدریس می شودو سایر اعضای گروه به مشاهده آن می پردازند و شواهد و داده هایی را، در مورد جریان تفکر و نحوه   یاد گیری دانش آموزان جمع آوری می کنند .

 

 

 

 

در نشست ارزیابی که پس از جلسه ی تدریس برگزار می گردد گروه به باز اندیشی و تفکّر عمیق در باره‌ آن چه رخ داده می پردازد و فعّالیت های آموزشی انجام شده در ارتباط با موضوع مورد نظر را ارزیابی نموده ودر صورت نیاز و با انجام اصلاحات لازم تدریس را برای بار دوم و با اصلاحات جدید تکرار می نماید .

تیم درس پژوهی آنچه را که آموخته است گزارش می دهد و یافته های خود را در سایر دروس به کار می گیرد.

 

ویژگی های درس پژوهی

1–  مبنای درس پژوهی یک الگوی به سازی مستمر و بلند مدت است .

2-درس پژوهی به طور مداوم بر یادگیری دانش آموزان متمرکز است.

3-درس  پژوهی نوعی همکاری گروهی و مشارکتی است .

4- درس پژوهی بر بهبود مستقیم آموزش با توجه به شرایط تأکید دارد.

 

 

مرامنامه 

 

 

در مرامنامه ای باید چهارچوب ها و قوانین اجرایی درس پژوهی طراحی و تأیید شوند.پایه گذاری هنجارهای گروه، نخستین تلاش گروهی تیم درس پژوهی خواهد بود و باید در مرکز توجه نخستین جلسه ملاقات گروه باشد .

برخی هنجارها ممکن است عمومیت داشته باشد (مثل گوش کردن و صحبت کردن مسئولانه)

و یا ممکن است به طور خاص برای پشتیبانی ازیادگیری محتوای علمی اهمّیت داشته باشند؛مثل بیان موافقت یا مخالفت و توضیح افکارو عقاید

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://honaretadris.ir/?p=154
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
تیم هنر تدریس
تیم هنر تدریس
سلام .به وب سایت آموزشی هنر تدریس خوش آمدید. قصد داریم در این وب سایت مباحث آموزشی در رابطه با شیوه های نوین آموزشی، تندخوانی و تقویت حافظه، پرورش خلاقیت و مهارت های زندگی را با شما دوست عزیز به اشتراک بگذاریم. موفقیت شما هدف و آرزوی ماست.
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد درس پژوهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.