0
0

پرورش هوش هیجانی دانش آموزان

261 بازدید

هوش هیجانی 

دانیل گلمن،هوش هیجانی را چنین توصیف می کند:
«هوش هیجانی مشتمل بر شناخت احساسات خویشتن و استفاده از آن برای اتخاذ تصمیم های مناسب در زندگی است. توانایی اداره مطلوب خلق و خوی و وضع روانی و کنترل تکانش هاست. عاملی است که به هنگام شکست ناشی از دست نیافتن به هدف، در شخص ایجاد انگیزه و امید می کند. هم حسی یعنی آگاهی از احساسات افراد پیرامون شماست. مهارت اجتماعی یعنی خوب تا کردن با مردم و کنترل هیجان های خویش در رابطه با دیگران و توانایی تشویق و هدایت آنان است.»

 

گلمن ضمن مهم شمردن هوش شناختی و هیجانی می گوید: هوش بهر (IQ) در بهترین حالت خود تنها عامل 20 درصد از موفقیت های زندگی است. 80 درصد موفقیت ها به عوامل دیگر وابسته است و سرنوشت افراد در بسیاری از موارد در گرومهارت هایی است که هوش هیجانی را تشکیل می دهد.

 

 

توانایی‌های اساسی  در برنامه‌های یادگیری هوش هیجانی 

 

 

1- خودآگاهی : این که از احساسات ، هیجانات ، توانایی های  خود به طور صحیح آگاه باشیم .

2- آگاهی اجتماعی : این که از احساسات دیگران آگاه باشیم و به صورت صحیح آن ها را بشناسیم .

3- خود مدیریتی : یعنی بر احساسات ، عواطف ، هیجانات و به طور کلی بر روان خودمان مدیریت درستی در موفقّیت های مختلف داشته باشیم .

4- مدیریت رابطه : توانایی در به کارگیری آگاهی از هیجان های دیگران به منظور موفّقیت در کنترل و مدیریت تعامل ها ، همچنین این توانایی تعارض های مشکل را بصورت بهینه حل می نماید .

 

 

 

به طور کلی هوش هیجانی باعث می شود که فرد هیجان های خود را دقیق بشناسد به هنگام وجود آنها آگاهی کامل داشته باشد بر تمایلات خود آگاه باشد و در شرایط مختلف به صورت مناسب واکنش نشان دهد همچنین بتواند واکنش های هیجانی خود را در مقابل همه ی مردم و شرایط مختلف کنترل نماید علاوه بر این ها هیجانات و تمایلات دیگران را هم درک کرده و به طرز صحیحی ارتباطات اجتماعی و تعامل صحیح در میان مردم را در بر می گیرد .

 

روش های پرورش هوش هیجانی دانش آموزان دوره ی ابتدایی

 

 

 

1- از هیجانات بچّه ها مطلع شوید .

2- هیجانات را به عنوان فرصتی برای تدریس و ایجاد صمیمیت در نظر بگیرید .

3- با همدلی به احساسات آن ها گوش دهید .

4- به آن ها کمک کنید هیجانات خود را ابراز نمایند.

5- انتقاد بی رویه نکنید .

6- به موقع از آن ها تعریف و تمجید نمایید.

7- از برنامه ریزی دستوری بپرهیزید .

8- در خیالات بچّه ها شریک شوید .

9- با آن ها صادق باشید .

10- در همه مراحل تدریس صبور باشید.

11-راه حل های خود را تحمیل نکنید .

12-حس مسئولیت پذیری را در آن ها تقویت کنید .

13-محیط تدریس را شاد وبا نشاط کنید .

14-روحیه همکاری بادیگران را تقویت نمایید.

15-مهارت های اجتماعی را برای بچّه ها آموزش دهید .

16-از بچّه ها بخواهید احساسات خود را نقّاشی کنند و یا بنویسند.

17-به بچّه ها یاد دهید عواطف خودشان را بیان و نام گذاری کنند.

به عنوان مثال بیان این احساسات:« احساس ناامیدی می کنم، احساس شادی می کنم، الان عصبانی هستم و …» پس وقتی دانش آموزی از رفتار دوستش شکایت می کند و می گوید من اصلا او را دوست ندارم، می توان جمله ی او را به این صورت تصحیح کرد: «به نظر می رسد از دست دوستت عصبانی هستی.» با بیان این جمله، هم نشان داده اید احساس کودک را درک کرده اید و هم الگوی مناسبی برای بیان احساسات فراهم ساخته اید.

 

 

18-از آن ها بخواهید با شما درد دل کنند و همزمان از زبان بدن (حالات و حرکات اعضای بدن و صورت ) استفاده کنید.

19-جنبه های مثبت آن ها را تشویق کنید .

20-به آن ها الگوهای موفق را معرفی نمایید .

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://honaretadris.ir/?p=227
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
تیم هنر تدریس
تیم هنر تدریس
سلام .به وب سایت آموزشی هنر تدریس خوش آمدید. قصد داریم در این وب سایت مباحث آموزشی در رابطه با شیوه های نوین آموزشی، تندخوانی و تقویت حافظه، پرورش خلاقیت و مهارت های زندگی را با شما دوست عزیز به اشتراک بگذاریم. موفقیت شما هدف و آرزوی ماست.
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد پرورش هوش هیجانی دانش آموزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.